Orosanmälan för dig som arbetar med barn och unga.
E-tjänsten är tillfälligt avstängd under perioden 20 december klockan 15:00 till 2 januari klockan 8:00.
Socialtjänstens barn och familjeenhet har öppet, mellan klockan 8:00 – 16:30 (lunchstängt mellan klockan 12:00- 13:00) följande datum:
- Måndag 23 december
- Fredag 27 december
- Måndag 30 december
För orosanmälan gällande barn och unga kontaktar du socialtjänstens Barn och familjeenhet på telefonnummer: 070-005 03 80.
Vid akut oro för barn under röda dagar och kvällar kontaktar du socialjouren i Örebro, på telefonnummer 019- 21 41 05.
E- tjänsten för orosanmälan öppnar igen 2025-01-02.
Om du misstänker eller får veta att ett barn eller ungdom i Nora kommun under 21 år far illa anmäler du det till socialtjänsten. Att anmäla sin oro för ett barn är ett sätt att ta ansvar för barnet och uppmärksamma socialtjänsten på situationen.
Anmälan som inkommer via den här e-tjänsten hanteras under ordinarie kontorstid, inkommer den efter kontorstid så hanteras den nästkommande vardag. Vid akut oro utanför kontorstid kontakta socialjouren i Örebro på Tel: 019-21 41 05.
Anmälan som skickas in blir en upprättad handling som part (barn och vårdnadshavare) i ärendet får ta del av.
Du som har anmälningsplikt
Du som omfattas av anmälningsplikt är skyldig att genast göra en orosanmälan till socialtjänsten om du misstänker eller får kännedom om att ett barn eller en ungdom under 21 år far illa. En orosanmälan genom den här e-tjänsten kommer till socialtjänstens barn-& familjeenhet i Nora kommun. Det du skickar in här hanteras enbart under kontorstid. Om du gör en orosanmälan vid en annan tidpunkt än kontorstid kommer vi inte att handlägga den förrän nästkommande arbetsdag. Ring oss om din oro är akut, använd inte e-tjänsten vid akut oro utanför kontorstid.
Våra kontorstider då e-tjänsten bevakas är:
- Måndag–fredag kl. 08:00-12:00, 13:00-16:30
- Dag före röd dag kl. 08:00–13:00
- Helgdagar/röda dagar: stängt
Ska jag göra en anmälan?
Är du osäker på om och hur orosanmälan bör göras, kontakta socialtjänstens mottagningstelefon för rådgivning under kontorstid, telefonnummer: 070-005 03 80
Hantering av anmälan.
När en anmälan inkommit till socialtjänsten hanteras den enligt gällande lagstiftning. Du kan få återkoppling gällande om anmälan ledde till utredning eller inte, eller om utredning redan pågår. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter via länken nedan.
Här kan du läsa mer om hur Nora kommun behandlar personuppgifer
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
nora.kommun@nora.se
Kristina Landström Bååk
kristina.Landstrom@nora.se
0587-810 98
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Är oron akut?
- Kontaktuppgifter anmälare
- Information barnet/ungdomen
- Orosanmälan
- Återkoppling
- Förhandsgranska
- Skicka in